EduDeal

Digitale gids met meer dan 3000 adressen van bedrijven, nieuws van de overheid en bedrijven, voor uw schoolorganisatie!

24-02-2015 | Begeleiden van actief leren: Theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking

Begeleiden van actief leren: Theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking
 
Steeds meer scholen kiezen voor actief leren, waarbij leerlingen tegelijk werken aan kennisdoelen en aan de voor hun toekomst zo belangrijke 21e eeuwse vaardigheden. Zelfsturing en samenwerking zijn daarbij essentieel. Het aanleren van deze vaardigheden vraagt een coachende, begeleidende rol van de leerkracht.  Hierbij is het geven van doelgerichte feedback een krachtig instrument om prestaties te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten in het basisonderwijs het echter moeilijk vinden om goede feedback te geven. Dit handboek biedt veel praktische handvatten voor de organisatie van actief leren en voor de begeleiding van leerlingen hierbij.
Begeleiden van actief leren is de eerste uitgave gericht op het doelgericht werken aan actief leren, met aandacht voor het geven van feedback op kennisdoelen, op samenwerkend leren en op zelfsturing door leerlingen. De beschreven aanpak is gebaseerd op een vierjarig onderzoek. De helder opgebouwde uitgave omvat een goede (theoretische) onderbouwing, veel praktijkvoorbeelden en handvatten, met daarbij ook praktische tips en checklists.                                                                                                                                                              
 
De code in het boek geeft exclusieve toegang tot de website waarop uniek videomateriaal met voorbeelden van feedback geven, docentmateriaal en opdrachten te vinden is. Voor studenten zijn er onder andere tien filmpjes met praktijksituaties. Het docentenmateriaal bestaat onder andere uit tien extra video’s en per hoofdstuk een voorbeeld-powerpoint waarin werkvormen en opdrachten voor op stage zijn opgenomen.                                                                                       
 
Deze uitgave is bedoeld voor pabo studenten die willen leren hoe ze hun leerlingen beter kunnen begeleiden tijdens actief leren. De lezer wordt uitgedaagd zelf actief te leren met behulp van de vele reflectievragen en verwerkingsopdrachten waarmee de kennis en vaardigheden in de praktijk worden gebracht.                           
 
Linda van den Bergh heeft gewerkt in het basisonderwijs als leerkracht en remedial teacher. Zij is gepromoveerd op het thema feedback tijdens actief leren en werkt bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg. Anje Ros is lector bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Zij heeft onderwijskunde gestudeerd en is gepromoveerd op het thema samenwerkend leren.                                                                                                                                                                    
 
Begeleiden van actief leren – Theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking
Linda van den Bergh en Anje Ros
2015 / 1e druk /192  pp. / € 24,50 / isbn boek:  978 90 469 0455 9 / isbn e-book: 978 90 469 6292 3
 
 

 

Terug