15-05-2017 | DKJL: PERSBERICHT van de 10e Amsterdamse Debatbattle 2017 van Stichting Discussieren Kun je Leren
PERSBERICHT van de 10e Amsterdamse Debatbattle 2017 van Stichting Discussieren Kun je Leren
“Natuurlijk moet je blij zijn met de superdiverse samenleving! Wij zijn hier aan het discussiëren maar wel met respect. Nederland is zo'n vrij land: niemand bemoeit zich met je geloof of cultuur.”
Nada Addi van de Rosaschool wint 10e Amsterdamse Debatbattle en is verbaal sterkste scholier van Amsterdam!
24 debathelden lieten vandaag hun stem horen tijdens de finale van de 10e Amsterdamse Debatbattle. In de finale werd onder andere gediscussieerd over de stelling ‘Je moet blij zijn met een superdiverse samenleving.’
De jury riep Nada van basisschool de Rosaschool uit tot Debatheld van 2017. Zij wist in een stampvol Muziekgebouw de jury in alle rondes te imponeren met haar geweldige houding en pakkende voorbeelden.
Nummer 2 werd Younes Zahti van de As Siddieq Noord. Met zijn humor gaf hij telkens een nieuwe draai aan de discussie en wist ook de andere kant te belichten. De scherpe Aaron Hirsch van De Ontplooiing viel in de prijzen als nummer 3 doordat hij tegenstanders snel wist te pareren.
Dit alles gebeurde onder toeziend oog van juryleden Massih Hutak, Gideon Everduim, Sywert van Lienden en Saskia Weerstand. Presentatrice Evelien Bosch leidde met Chantal Deken (directeur en initiatiefnemer van Stichting Discussiëren Kun Je Leren) het geheel.
Deken: “De debatbattle verbindt in tijden waarin de samenleving steeds meer van elkaar lijkt te vervreemden. Wij laten zien dat het ook anders kan.”
De Triple X Mega Fissa
De Amsterdamse Debatbattle in Muziekgebouw aan ‘t IJ is de finale van vijf lessen discussiëren en zeven voorrondes, verzorgd door Stichting Discussiëren Kun Je Leren in opdracht van de gemeente Amsterdam. In de afgelopen maanden gingen 1400 leerlingen van groep 7 en 8 van 45 basisscholen aan de slag met stellingen als ‘Leraren moeten vaker moeilijke onderwerpen bespreken in de klas’ en ‘Alle kinderen die in Nederland opgroeien krijgen gelijke kansen’. De thema’s burgerschap, diversiteit en gedeelde geschiedenis stonden tijdens de lessen centraal. De klassen gingen zelfs via Skype met een andere klas in discussie.
Veel ouders en leraren maken zich druk over polarisatie in de samenleving. Leraren schuwen moeilijke onderwerpen in de klas uit angst voor heftige reacties of escalatie. De 700 leerlingen in Muziekgebouw aan ‘t IJ gaven vandaag een positief tegengeluid. De meesten waren het er over eens: we moeten blijven praten, ook over moeilijke onderwerpen, precies zoals we hier aan het doen zijn.
Waarom DKJL?
De debatbattle is voor Amsterdamse leerlingen de kans om elkaar écht te ontmoeten. Kinderen krijgen een podium om op te staan en hun mening te geven. De debatbattle is voor volwassenen de kans om te horen wat kinderen vandaag de dag beweegt. Stichting Discussiëren Kun Je Leren zet in op vaardigheden zoals het vormen van een gefundeerde mening, luisteren naar een ander en je mening onderbouwen met heldere argumenten. DKJL voorziet hiermee al tien jaar in een behoefte op basis- en middelbare scholen.