EduDeal

Digitale gids met meer dan 3000 adressen van bedrijven, nieuws van de overheid en bedrijven, voor uw schoolorganisatie!

21-05-2013 | EFFECTIEF WOORDENSCHATONDERWIJS RUST OP DRIE PIJLERS

 

EFFECTIEF WOORDENSCHATONDERWIJS RUST OP DRIE PIJLERS

 

AMERSFOORT – In het basisonderwijs, maar ook in het voortgezet onderwijs en mbo, wordt veel tijd en aandacht besteed aan de woordenschatontwikkeling van leerlingen. Dit is begrijpelijk, want woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Helaas hebben de inspanningen niet altijd het gewenste effect. Om scholen te helpen hun woordenschatonderwijs effectief en duurzaam te verbeteren, hebben taalspecialisten van CPS het boek Woordenschatonderwijs, meer dan woorden leren geschreven.

Leerlingen die beschikken over een omvangrijke en rijke woordenschat hebben de beste kansen in onze maatschappij. In de visie van de auteurs van dit boek is het daarom noodzakelijk dat álle leraren in basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo aandacht besteden aan woordenschat en samen zorgen voor een doorgaande lijn in het woordenschatonderwijs.

Drie pijlers Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: 1) woorden leren en gebruiken, 2) woordleer-strategieën leren, 3) woordbewustzijn en woordeigenaarschap ontwikkelen. Met name de laatste pijler draagt eraan bij dat leerlingen levenslang woorden blijven leren. Het voorwoord van schrijver Özcan Akyol vormt een prachtige illustratie bij dit gegeven. Opzet boek Aan de hand van dit boek kunnen interne begeleiders en taalcoördinatoren leraren begeleiden bij het vergroten van de woordenschat van hun leerlingen. Het boek bevat een theoretisch hoofdstuk over ‘hoe leren wij woorden’. In de hoofdstukken daarna wordt per pijler achtergrondinformatie gegeven en staan aanpak, tips en oefeningen beschreven. Woordenschatonderwijs, meer dan woorden leren is geen werkvormenboek, maar een boek waarin scholen alle informatie vinden die nodig is om woordenschatont-wikkeling binnen elke les en elk vakgebied een plek te geven. Hiertoe bevat het boek ook een hoofdstuk over de implementatie en borging van woordenschatonderwijs in het curriculum. Het laatste hoofdstuk gaat specifiek in op het woorden leren in het modernevreemdetalenonderwijs.

Bestellen Woordenschatonderwijs, meer dan woorden leren is een uitgave van CPS Onderwijsontwikkeling en advies en is te bestellen via www.cps.nl/woordenschat, infodesk@cps.nl en [033] 453 43 44.

Tessa de With, Maartje Visser en Hans Puper - € 28,90 - ISBN: 978-90-6508-654-9 - CPS-nummer: 32346

 

Terug