EduDeal

Digitale gids met meer dan 3000 adressen van bedrijven, nieuws van de overheid en bedrijven, voor uw schoolorganisatie!

06-03-2024 | KAW: KAW ontwerpt open school vol ruimte en licht

IKC Oosternijkerk is speels en duurzaam gebouw dat kinderen uitdaagt de wereld te leren ontdekken

KAW ontwerpt open school vol ruimte en licht

Een speels gebouw met als centrale functie kinderen uit te dagen de wereld te leren kennen en ontdekken. Dat de verbinding met de buitenwereld belangrijk is, dat zie je zo. Vanuit het dorp kijk je namelijk zo het hart van de school in. Wederom een bijzonder schoolontwerp dat KAW architecten onlangs realiseerde.

Gebouw dat aansluit bij de onderwijsvisie

De visie van de Wrâldwizer in Oosternijkerk is het uitgangspunt geweest bij het ontwerp van het integraal kindcentrum. KAW creëerde een plek waar een perfecte balans is tussen dynamiek & uitdaging enerzijds en rust & geborgenheid anderzijds. Vanuit deze plek vinden de kinderen hun weg in de wereld. Het gebouw heeft een heel open karakter, wat past bij een school met vrij leren. Door de ruimtelijke flexibiliteit van de verschillende onderdelen in de school beweegt de school letterlijk met de wensen en behoeften van de kinderen mee. Met deze slimme indeling is er voor zowel dynamiek als rust een plekje in hetzelfde gebouw.

Leven in het midden, rust aan de zijkant

Wie de school binnenstapt, zal verrast worden door de hoeveelheid daglicht en ruimte. Het licht komt vanuit de grote ramen in de gevels en het dak naar binnen. De ruimtelijkheid van het gebouw onderstreept het open karakter van de school. Middenin het gebouw is een open en levendig leerplein. De klaslokalen en instructieruimtes zijn meer aan de zijkant te vinden. Alle lokalen zijn voorzien van grote schuifdeuren. De school beweegt letterlijk met de wensen en behoeften van de kinderen mee.

Flexibiliteit en uitbreidbaarheid

Alle ruimtes in de school kunnen van elkaar gescheiden en met elkaar gekoppeld worden. Ruimtes zijn daardoor multifunctioneel inzetbaar. Het koppelen en scheiden gebeurt met transparante mobiele wanden en schuifdeuren. Hierdoor is er altijd keuze tussen openheid en privacy. Daarnaast is het gebouw opgezet in een kolommenstructuur. Er zijn geen dragende wanden zodat - zonder dat het een grote verbouwing wordt - iedere wand weggehaald of bijgeplaatst kan worden als dat nodig is. Dit maakt de school bijzonder toekomstbestendig.

Low tech waar het kan, high tech waar het moet

De Wrâldwizer is volledig energieneutraal, mede door de toevoeging van extra zonnepanelen op het dak. Maar ook de bouwkundige keuzes die gemaakt zijn bij het ontwerp van de school dragen bij aan de duurzaamheid en het binnenklimaat van het gebouw. Zo zijn de gevels van de klaslokalen op het zuiden relatief klein, waardoor er geen onnodige warmte de school binnenkomt. Ook is de schil van het gebouw goed geïsoleerd. De lokalen zijn afzonderlijk te verwarmen en de verlichting is energiezuinig. KAW creëert met al die groene keuzes wederom een bijzonder duurzaam gebouw.

Een ontwerp waar alles klopt

Het ontwerp bestaat uit vijf lange daken naast elkaar, maar juist de visuele eenheid maakt het gebouw mooi. Door de eenvoud in de grote lijnen van het gebouw, komt de sierlijkheid van de details en gelaagdheid naar voren. De schoonheid zit in dat alles klopt, op grote schaal en in de details. De dakhoek is asymmetrisch, wat goed past bij de dorpse straat waar dwars- en langskappen elkaar afwisselen. Door de rustieke bakstenen past het eigenzinnige gebouw goed in zijn dorpse omgeving.

Eén met de onderwijsvisie

De nieuwe Wrâldwizer is niet alleen een schoolgebouw waar kinderen goed kunnen leren, maar ook een plek waar ze kunnen leren van het gebouw waar ze een belangrijk deel van hun tijd doorbrengen. KAW luisterde en sprak alvorens aan het ontwerpproces te beginnen uitgebreid met de opdrachtgever en natuurlijk ook met de toekomstige gebruikers. Door een duidelijke vertaling te maken van de visie van de school in het ontwerp, heeft de organisatie straks een gebouw dat een duidelijke toegevoegde waarde heeft voor alle leerlingen die er gebruik van maken, nu en in de toekomst.

 

 

 

Terug