EduDeal

Digitale gids met meer dan 3000 adressen van bedrijven, nieuws van de overheid en bedrijven, voor uw schoolorganisatie!

21-08-2025 | Kröller-Müller Museum: Tentoonstelling RAUHFASER van Lilian Kreutzberger in het Kröller-Müller Museum

Tentoonstelling RAUHFASER van Lilian Kreutzberger in het Kröller-Müller Museum

Lilian Kreutzberger (1984) neemt bezoekers in RAUHFASER mee naar een nabije toekomst waarin digitalisering onlosmakelijk met ons dagelijks leven is verweven. In haar werk onderzoekt zij de kansen, beperkingen en zintuiglijke ervaring van zowel de fysieke stad als de digitale ruimte. In haar nieuwste installaties verbeeldt zij een toekomst waarin gebouwen, straatmeubilair en objecten bedekt zijn met een voortdurend veranderende ‘elektronische huid’: schermen die ons onophoudelijk voeden met beelden. Kreutzberger laat vorm, beeld en functie in elkaar overvloeien.

Zinsbegoocheling
Kreutzberger combineert handgemaakte objecten met de nieuwste technologie. Ze verleidt het oog, maar zet tegelijkertijd vraagtekens bij wat we zien. Het resultaat is zinsbegoochelend. Met een plat vlak dat driedimensionaal lijkt en ‘marmer’ dat slechts een geprinte huid is op gips, laat ze ons twijfelen aan onze eigen waarneming.

Privaat versus publiek
De inrichting van RAUHFASER is geïnspireerd op de voor publiek toegankelijke private ruimtes van iconische New Yorkse wolkenkrabbers als het Seagram Building en het Time-Life gebouw. In deze ‘verblijfsruimtes’, met zitplekken, groen, fonteinen en gratis wifi, vervagen de grens tussen privaat en publiek. Voor Kreutzberger staan ze symbool voor de ondoorzichtige privacy in het digitale domein, waar ons surfgedrag wordt gevolgd en advertenties ons ongevraagd worden aangeboden. Ze stelt daarmee de vraag: wie bepaalt uiteindelijk wat wij ervaren?

EMDR
Speciaal voor deze tentoonstelling heeft Kreutzberger Aftersun gemaakt, gebaseerd op EMDR-therapie (Eye Movement Desensitization and Reprocessing). Deze therapie verzacht traumatische herinneringen door het geheugen zintuiglijk te overprikkelen. Hierdoor worden emoties die gekoppeld zijn aan die herinnering minder sterk gevoeld. Kreutzberger ziet in EMDR parallellen met onze digitale overprikkeling maar vindt het internet niet persé slecht; het kan volgens haar ook helen. De teksten op de EMDR-sculptuur zijn deels geschreven door de bekroonde Belgische auteur Lize Spit, en deels door Kreutzberger met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) gegenereerd. Door een deel van de controle uit handen te geven, voegt ze extra spanning toe aan de ervaring.

Over Lilian Kreutzberger                                                                                                    

Lilian Kreutzberger behaalde haar MFA aan Parsons New School, New York en studeerde af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.
In 2016 nam zij deel aan de postgraduaat Jan van Eyck Academie in Maastricht. Zij toonde haar werk eerder in een solotentoonstelling in Sarah Crown Gallery (New York, USA) ,1708 Gallery (Richmond, USA) en FOAM (Amsterdam, NL). Het werk van Kreutzberger is ook tentoongesteld in het Kunstmuseum, Den Haag, het Koninklijk Paleis, Amsterdam, World Expo 2010, Shanghai, The Last Brucennial, New York en The Kitchen, New York.

Kreutzberger ontving onder meer een bijdrage van Mondriaan Fonds, Fulbright-beurs en de Buning Brongers Prijs voor schilderkunst. Zij werd genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Schilderkunst en de NN Awards. Ze werd geselecteerd voor residenties bij het EKWC, ISCP, Brooklyn en Eyebeam.

Samenwerkingen
Voor RAUHFASER werkte Kreutzberger nauw samen met auteur Lize Spit en architect Carolien Schippers (studio -C-A-S-). De driedimensionale beeldschermen ontwikkelde zij binnen het artist-in-residence programma Crossing Parallels van de TU Delft, met technische ondersteuning van Jarno Burger en Max Mahieu. Muziekproducer Nils van Lingen maakte een soundscape, Anna Chocoli maakte animaties en Roderik Patijn de videobeelden voor verschillende kunstwerken.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, TU Delft, EKWC, Stimuleringsfonds, Cultuurfonds en Stichting Niemeijer Fonds.

 

Terug