EduDeal

Digitale gids met meer dan 3000 adressen van bedrijven, nieuws van de overheid en bedrijven, voor uw schoolorganisatie!

10-12-2025 | Duo-Onderwijs: Relevantie als sleutel

Logo DUO-Onderwijs groen

 

­

Samen versterken we scholen

In deze nieuwsbrief: 

 

  • Onderzoek - landelijke medewerkersbenchmark PO & VO: wat zijn de trends?
  • Advies - hoe vertalen we onderzoek naar keuzes die echt werken voor kinderopvang én onderwijs?
  • Oplossingen - relevantie als sleutel: hoe je jouw doelgroep in het onderwijs bereikt.

Onderzoek - effectieve oplossingen starten met de juiste inzichten.

Doelgroep-, behoefte-, effect-, thema- en imago-onderzoeken

Landelijke medewerkersbenchmark PO & VO: wat zijn de trends?

Elk schooljaar analyseren wij onze landelijke medewerkersbenchmark en de nieuwste trends. De nieuwe landelijke medewerkersbenchmark PO&VO laat precies zien aan scholen waar hun investering het meeste oplevert.

 

Met data van ruim 35.000 medewerkers van 850 scholen van de afgelopen 2 schooljaren, biedt onze benchmark een rijke basis om strategische HR-keuzes op te bouwen. Ook voor jou als relatie van scholen is het interessant om op de hoogte te blijven van deze trends. Download hier het rapport.

Advies - impact maak je op inhoud

Positionering, concept- en contentontwikkeling, campagnes

Hoe vertalen we onderzoek naar keuzes die echt werken voor kinderopvang én onderwijs?

 

Tijdens het Postersyposium, georganiseerd door de wetenschapsafdeling van Partou kinderopvang, voerde Erik Trimp samen met prof. Dr. Ruben Fukkink een schakelgesprek over bovenstaande vraag.

 

Daarbij werden ook de laatste inzichten uit de IKC-Monitor besproken. 
De IKC-monitor van DUO-Onderwijs brengt de verschillende samenwerkingsvormen in kaart en geeft antwoord op vragen:

- Wat zijn de trends, mogelijkheden en obstakels? 

- Wat zijn de keuzemotieven en behoeften van bestuurders en schoolleiders bij samenwerkingsvormen tussen opvang en onderwijs?

 

Met data van bijna 500 schoolleiders en bestuurders biedt het onderzoek een helder perspectief op het IKC als ideaalbeeld. 

Oplossingen - alle onderwijsdoelgroepen op iedere gewenste manier

Media, data, fulfilment

Het medialandschap in het onderwijs verandert razendsnel. Door digitalisering en AI zoeken onderwijsprofessionals hun informatie op steeds specifiekere plekken. Daardoor verschuift de focus van relaties van scholen van “zoveel mogelijk bereik” naar de juiste doelgroep, op de juiste plek, met de juiste boodschap.


Wat betekent dat voor organisaties die écht impact willen maken? Bij DUO-Onderwijs zien we een duidelijke verschuiving: van zoveel mogelijk zenden naar slim en doelgericht communiceren. Opdrachtgevers willen niet alleen een doelgericht bereik, maar vooral een betrouwbare context en inhoud die precies past bij hun boodschap. De tijd van hagel schieten is voorbij.


AI zorgt daarnaast voor flinke verschuivingen. Kenniscentra en uitgeverijen zien soms tot 40% minder websiteverkeer door AI-samenvattingen in zoekmachines. Het antwoord? Een sterke comeback van nieuwsbrieven en vakmedia. Specifieke vakmedia voor bijvoorbeeld schooldirecteuren en bestuurders bereiken hun doelgroep bijna volledig — en veel effectiever dan social media. Lees hier het hele artikel.

Namens heel DUO-Onderwijs wensen we je hele fijne feestdagen en een liefdevol en gezond 2026. 

 

Terug